'ایران خواهان مذاکره بیشتر با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است'
نوشته شده توسط : abbuse
علی اصغر سلطانیه

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از تمایل کشورش برای ادامه مذاکرات خبر داد

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید که کشورش خواهان مذاکره بیشتر با بازرسان این آژانس است.

آقای سلطانیه در گفت و گویی با خبرگزاری رویترز که روز جمعه ۲۴ فوریه، ۵ اسفند منتشر شد، گفت که موضع ایران ادامه مذاکرات و همکاری با آژانس بین‌المللی است و ایران امیدوار است که روند این مذاکرات به شکل موفقیت‌آمیزی پیشرفت کند.

آقای سلطانیه گفت: "ما برای ادامه کار تخصصی خودمان با آژانس احتیاج به یک فضای آرام داریم."

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می کنند که در پی دست یافتن به توانایی تولید سلاح اتمی است اما ایران می گوید که غنی سازی اورانیوم حق این کشور است و هدف برنامه های اتمی ایران تولید انرژی و تحقیقات علمی و پزشکی است.

"ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. زیرا جمهوری اسلامی ایران، از لحاظ فکری، نظری و فقهی داشتن سلاح هسته ای را گناه بزرگ می داند و اعتقاد دارد نگهداری چنین سلاحی نیز بیهوده، پرضرر و پرخطر است. "

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران نیز روز چهارشنبه در دیدار با رییس و مسئولان سازمان انرژی اتمی و تعدادی از دانشمندان هسته ای ایران به دستاوردهای ایران در زمینه علوم و فناوری هسته ای اشاره کرد و گفت کشورهای غربی قصد دارند حرکت پیشرفت علمی ایران را متوقف کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: "شکی وجود ندارد که دستگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر در کشورهای مقابل ما، به خوبی می دانند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. زیرا جمهوری اسلامی ایران، از لحاظ فکری، نظری و فقهی داشتن سلاح هسته ای را گناه بزرگ می داند و اعتقاد دارد نگهداری چنین سلاحی نیز بیهوده، پرضرر و پرخطر است.

علی اصغر سلطانیه در گفت و گو با رویترز به تلاش ایران برای همکاری با آژانس اشاره کرد و گفت که ایران سعی می‌کند به سوال‌ها پاسخ دهد و ابهامات را برطرف کند.

آقای سلطانیه در پاسخ به اینکه چرا به بازرسان آژانس اجازه بازدید از مرکز پارچین داده نشده، گفت که برای انجام هر بازدید یا دسترسی، یک سری شرط‌ها وجود دارد و توافقاتی باید انجام شود.

او افزود: "پس از توافق بر سر شرایط اجازه بازرسی داده خواهد شد و این بار به دلیل محدودیت زمانی، امکان توافق بر سر شرایط را نداشتیم، به همین دلیل بازرسی امکان‌پذیر نبود."

آژانس بین المللی انرژی اتمی، سفر هفته گذشته هیات اعزامی این سازمان به ایران را بدون دستیابی به نتیجه توصیف کرده بود.

در بیانیه‌ای که دو روز پیش از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد، یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس، از اینکه ایران به هیات اعزامی آژانس اجازه بازدید از منطقه نظامی پارچین در شرق تهران، نداد، ابراز تاسف کرد.

نماینده یک کشور غربی در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که دو دوره مذاکرات نمایندگان آژانس با مقامات ایران "طولانی و بیحاصل" بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور چند قطعنامه از ایران خواسته است که تمام فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.





:: برچسب‌ها: شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 367
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: